Welke ECU moet jij kiezen voor jouw Euro 4 / Euro 5 iGET Piaggio Scooter?
Ben jij van plan je iGET Piaggio scooter op te voeren en weet je niet welke ECU je nodig hebt? Dan ben je hier op de juiste plek! Het kiezen van de juiste ECU (Engine Control Unit) is van groot belang voor de prestaties / topsnelheid van je scooter, maar ook voor de afstemming met de juiste regelgeving. In deze blog leggen we uit welke ECU geschikt is voor jouw scooter, afhankelijk van het bouwjaar en de emissienorm (Euro 4 of Euro 5).
Euro 4 ECU voor Piaggio Zip (2018 - 2020)
Heb je een Piaggio Zip uit het bouwjaar 2018 t/m 2020? Dan heb je een scooter die valt onder de Euro 4 emissienorm. Dit betekent dat je een Euro 4 Onbegrensde ECU nodig hebt om je scooter te kunnen opvoeren. Een belangrijk kenmerk van de Piaggio Zip in deze jaren is de dunne voorbocht van de uitlaat. Dit type motorbeheersysteem is specifiek ontworpen voor de Euro 4 regeling en biedt de juiste afstemming voor het optimale vermogen. Let er ook op bij het bestellen of je een 50cc of een 80cc cilinder hebt, bij een standaard scooter is dit 50cc.
De Euro 4 ECU is noodzakelijk voor een correcte werking van je scooter, vooral als je van plan bent je scooter te tunen of prestaties te verbeteren. Bij een Euro 4-systeem kun je rekenen op een goede afstemming tussen prestaties en de milieunormen die in deze periode van kracht waren.
Euro 5 ECU voor Piaggio Zip (2021 - Heden)
Vanaf het bouwjaar 2021 is de Piaggio Zip overgestapt naar de Euro 5 emissienorm. Dit betekent dat je voor deze modellen een Euro 5 ECU nodig hebt als je van plan bent de prestaties van je scooter te verbeteren. Bij de Euro 5 versie van de Piaggio Zip merk je een belangrijk verschil: de dikke voorbocht van de uitlaat. Deze dikkere voorbocht zorgt voor een andere afstemming en zorgt ervoor dat de motor beter voldoet aan de strengere Euro 5 eisen voor lagere uitstoot en betere prestaties. Let er ook op bij het bestellen of je een 50cc of een 80cc cilinder hebt, bij een standaard scooter is dit 50cc.
De Euro 5 ECU biedt de mogelijkheid om het motormanagement zo af te stemmen dat je scooter de maximale prestaties levert, zonder concessies te doen aan de milieunormen die gelden sinds 2021. Dit maakt de keuze voor de juiste ECU essentieel voor het behoud van zowel de prestaties als de wettelijke normen.
Voor Piaggio Zip vóór 2018: CDI in plaats van ECU
Als je een Piaggio Zip hebt die vóór 2018 is geproduceerd, dan werkt je scooter met een CDI (Capacitor Discharge Ignition) in plaats van een ECU. De CDI is een simpelere ontstekingsmodule die zorgt voor de ontsteking van de motor. In dit geval heb je geen ECU nodig om je scooter op te voeren, aangezien de elektronische systemen veel basaler zijn dan bij de Euro 4 en Euro 5 modellen.
Wil je je scooter opvoeren of tunen? Dan is het belangrijk te weten dat dit bij oudere modellen met een CDI andere onderdelen kan vereisen dan bij de modellen met een ECU. Denk hierbij aan het vervangen van de variateur, carburateur of andere onderdelen die bijdragen aan het verhogen van de prestaties.
Samenvatting: Welke ECU voor jouw scooter?
- Piaggio Zip 2018 - 2020 (Euro 4): Kies een Euro 4 50cc / 80cc ECU (kenmerk dunne uitlaatbocht)
- Piaggio Zip 2021 - Heden (Euro 5): Kies een Euro 5 50cc / 80cc ECU (kenmerk dikke uitlaatbocht)
- Piaggio Zip vóór 2018: Gebruik een CDI om je scooter op te voeren, geen ECU nodig.
Door de juiste ECU of CDI te kiezen, zorg je ervoor dat je scooter optimaal presteert. Heb je nog vragen over het opvoeren van je scooter of heb je advies nodig bij het kiezen van de juiste ECU? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!