Vanaf €200 gratis verzending! Bekijk meer

Nu ook Tomos / Puch Maxi onderdelen verkrijgbaar!

Zo bouw jij je Zip om naar een Motorscooter!

Zo bouw jij je Zip om naar een Motorscooter!

Roy Deurloo |

Brom- of Snorfiets Omkeuren naar Motorfiets: Hoe Doe Je Dat?

Ben je van plan om je brom- of snorfiets om te bouwen naar een motorfiets? Dit kan een aantrekkelijke optie zijn voor iedereen die de overstap wil maken naar een snellere motor, maar zonder meteen het volledige A-rijbewijs te behalen. Dankzij het A1 rijbewijs kun je een motorfiets met een inhoud tot 125cc rijden, en een ombouw van je scooter naar een motorfiets biedt een leuke mogelijkheid om meer vermogen te krijgen. Maar hoe pak je deze ombouw nu legaal aan? In dit artikel leggen we de stappen uit die je moet volgen om je brom- of snorfiets om te zetten naar een motorfiets.

Wat Heb je Nodig voor de Ombouw?

Het ombouwen van een brom- of snorfiets naar een motorfiets klinkt misschien als een grote klus, maar het kan eenvoudiger dan je denkt. Er zijn wel een aantal regels en voorwaarden waar je rekening mee moet houden. Laten we de belangrijkste punten doornemen:

1. Scooter in Goede Staat

Allereerst moet je scooter in een goede en veilige staat verkeren. Zorg ervoor dat alle essentiële onderdelen zoals remmen, verlichting en frame in perfecte staat verkeren. Het is belangrijk om je scooter niet alleen cosmetisch in orde te maken, maar ook technisch. Dit voorkomt problemen tijdens de keuring bij de RDW.

2. Bouwjaar van de Scooter

De scooter die je wilt ombouwen moet van bouwjaar 2005 of ouder zijn. Modellen van 2006 of nieuwer worden door de RDW naar Lelystad gestuurd voor een individuele keuring, wat extra kosten met zich meebrengt en een langere wachttijd kan betekenen. Dus, voor een snelle en goedkope ombouw is een scooter van voor 2006 ideaal.

3. Motorblok en Papieren

Je moet kunnen aantonen waar je donor motorblok vandaan komt. Dit betekent dat je papieren van de scooter waarvan je het motorblok gebruikt, moet overleggen. Het motorblok moet een maximale inhoud van 125cc hebben als je met een A1-rijbewijs wilt rijden. Het is belangrijk om de juiste papieren te hebben, zodat alles legaal verloopt.

4. Vereiste Aanpassingen

Naast de motorupgrades moeten er ook een aantal andere aanpassingen worden gedaan om aan de eisen van de RDW te voldoen. Deze zijn onder andere:

  • Spiegels (2 stuks): Verplicht voor motoren en scooters.
  • Stadslicht en verlichting: Zowel klein als grootlicht moeten werken, inclusief de kentekenverlichting.
  • Goede banden: De banden moeten in uitstekende staat zijn, met voldoende profiel en de juiste richting (voor en achter).
  • Remmen: De remmen moeten goed functioneren en er mag geen speling zitten op het achterwiel, blok, balhoofd of voorwiel.

5. Framenummer en Bloknummer

Zorg ervoor dat zowel het framenummer als het blokkenummer goed leesbaar en schoon is. Verwijder ook eventuele stickers of nummers van andere voertuigen (bijvoorbeeld als je een nieuwe buddybak hebt gemonteerd). Dit voorkomt verwarring tijdens de keuring.

6. Geen Powerfilters of Terugloopuitlaten

Het wordt afgeraden om powerfilters of terugloopuitlaten te monteren. Hoewel er geen geluidsmeting wordt uitgevoerd, kan het zijn dat de RDW het geluid wil beoordelen als ze vermoeden dat de uitlaat te luid is. Een standaard uitlaat is dus vaak een veiligere keuze.

De Keuring bij de RDW

Als je scooter aan bovenstaande eisen voldoet, kun je naar een RDW-keuringsstation gaan. De keuring kost ongeveer €60,- en kan bij elk RDW-keuringsstation in Nederland worden uitgevoerd. Zorg ervoor dat je alle nodige documenten bij je hebt, zoals de papieren van het donor motorblok en de technische specificaties van de scooter.

Wat Wordt Er Gecontroleerd?

Bij de RDW-keuring worden er een aantal zaken gecontroleerd:

  • Of de scooter voldoet aan de vereiste specificaties.
  • Of de motor inderdaad 125cc is en je voldoet aan de A1 eisen.
  • Of de verlichting, remmen, banden, en het frame in goede staat zijn.
  • Of de motorblok nummers en het framenummer goed leesbaar zijn.

Zodra je scooter wordt goedgekeurd, kun je je nieuwe motorfiets op legale wijze op de weg gebruiken.

Waarop Moet je Verder Letten?

Als je de ombouw maakt naar een motorfiets, moet je rekening houden met de verzekeringskosten, die waarschijnlijk hoger zullen zijn dan bij een bromfiets. Daarnaast moet je bij de keuring ook zorgen dat de motor een kenteken heeft dat overeenkomt met de wijziging naar motorfiets. Dit kan betekenen dat je je kenteken opnieuw moet registreren, afhankelijk van de keuring.

Conclusie: Maak je Brom- of Snorfiets Legaal tot Motorfiets!

Het ombouwen van je brom- of snorfiets naar een motorfiets kan een spannende en voordelige stap zijn, vooral als je de overstap wilt maken naar een A1 motorfiets. Door te voldoen aan de eisen van de RDW en het motorblok op de juiste manier te installeren, kun je je scooter legaal ombouwen en genieten van meer snelheid en kracht.

Met de juiste voorbereidingen en kennis is de ombouw eenvoudig te doen voor slechts een kleine kostenpost bij de RDW. Zorg er wel voor dat je alle technische vereisten in acht neemt en dat je scooter veilig en in topconditie is voor de keuring. Succes met de ombouw en geniet van je nieuwe motorscooter!