Vanaf €200 gratis verzending! Bekijk meer

WIN EEN ZIP TYPE 1 VOOR MAAR €1!

Waarom start mijn scooter niet?

Waarom start mijn scooter niet?

Fresh Parts |

Mogelijke oplossingen waardoor jouw scooter weer start 

Deze problemen kunnen bij allerlei scooters voorkomen zoals;

  1. Vespa Primavera
  2. Vespa Sprint
  3. Vespa GTS
  4. Vespa LX
  5. Piaggio Zip 50 2T (2-takt)
  6. Piaggio Zip 50 4T (4-takt)
  7. Piaggio Zip 125

1. Brandstofproblemen:

  • Controleer het brandstofniveau in de tank en vul deze bij indien nodig.
  • Zorg ervoor dat de brandstofkraan open staat.
  • Als je vermoedt dat er vuil in de brandstoftank zit, overweeg dan de tank te legen en verse brandstof toe te voegen.
  • Voeg indien nodig een brandstofadditief toe om water of vuil te verwijderen.

2. Bougieproblemen:

  • Verwijder de bougie en controleer de staat ervan. Als de elektroden er versleten of zwart uit zien, vervang dan de bougie.
  • Zorg ervoor dat de elektroden de juiste opening hebben (meestal gespecificeerd in de handleiding van je scooter).
  • Reinig de bougie met een bougiesleutel en een borstel om vuil en koolstofresten te verwijderen.

3. Accu:

  • Controleer of de accu voldoende spanning heeft met behulp van een voltmeter. Voor een 12V-accu moet de spanning rond de 12,6 volt zijn.
  • Als de spanning laag is, laad dan de accu op met een geschikte acculader.
  • Reinig de accuklemmen en zorg ervoor dat ze stevig zijn bevestigd.
  • Controleer of de zekering niet is gesprongen. 

4. Luchtfilter (alleen voor 4-takt en 2-takt modellen):

  • Verwijder het luchtfilter en inspecteer de staat ervan. Als het filter vuil of verstopt is, reinig het dan met perslucht of vervang het indien nodig.

5. Brandstofmengsel (alleen voor 2-takt modellen):

  • Zorg ervoor dat je de juiste verhouding benzine en olie mengt volgens de aanbevelingen van de fabrikant.
  • Controleer of de brandstof-oliemengselcontainer schoon is en dat er geen water of vuil in zit.

6. Carburateur (alleen voor 2-takt modellen):

  • Reinig de carburateur grondig als je vermoedt dat deze verstopt is. Gebruik carburateurreiniger en een zachte borstel om vuil en vernis te verwijderen.

7. Cilindercompressie (alleen voor 2-takt modellen):

  • Als je vermoedt dat de compressie laag is, kan een compressietest worden uitgevoerd. Raadpleeg een monteur voor hulp bij het uitvoeren van deze test.

8. Brandstofdruk, sensoren en elektrische problemen (alleen voor injectiemodellen):

  • Voor deze complexe problemen is het raadzaam om een professionele monteur te raadplegen die toegang heeft tot de juiste diagnoseapparatuur.

Houd er rekening mee dat de hierboven genoemde oplossingen algemene tips zijn en dat elke scooter uniek kan zijn. Als je zelf niet bekend bent met scootermechanica, is het verstandig om een ervaren monteur te raadplegen om het probleem nauwkeurig te diagnosticeren en op te lossen. Het goed onderhouden van je scooter en het volgen van het onderhoudsschema in de handleiding kunnen toekomstige startproblemen helpen voorkomen.