Vanaf €200 gratis verzending! Bekijk meer

Betaal nu achteraf met Klarna!

Carburateur Afstellen

Carburateur Afstellen

Fresh Parts |

Het perfecte lucht brandstof mengsel moet zijn : 17,4 delen lucht 1 deel benzine.

De carburateur verstuift net als een paint brush pistooltje vloeistof. Hij verneveld benzine zodat het makkelijk met lucht word vermengd.

Aan een Carburateur valt een hoop af te stellen :
-Sproeier
-Gasnaald
-Luchtschroef
-Stationair schroef
-De stationair sproeier
-Filter

Maar dit hangt af van je eigen voorkeur en setup hoe jij je motor wil afstellen.

Een grote carburateur hoeft per definitie niet beter en/of sneller te lopen. Zorg bij het afstellen voor een warme motor! Zorg ook dat de ontsteking 100% staat afgesteld!

We kunnen nu beginnen met de grove afstelling:

De sproeier
De sproeier hangt in de vlotterkamer die gevult is met brandstof. Door de onderdruk die onstaat door de langs stromende lucht wordt de benzine door de sproeier naar buiten ”gezogen”. De grote van de sproeier regelt de hoeveelheid benzine bij de lucht.

In de praktijk zit het zo : Als je sproeier goed is kun je als je in de hoge versnelling van onderuit je toeren in een keer gas geven en trekt ie mooi egaal door tot op volle toeren.

Als je sproeier te groot is trekt hij onderin wel maar is het onmogelijk om volgas te geven. De motor wil niet mooi stationair draaien en valt vanaf volgas meteen terug in de toeren en slaat af.

Een te kleine sproeier geeft heel weinig kracht onderin maar je kunt er wel veel toeren mee draaien. Als je volgas geeft in zijn vrij blijft hij ook op toeren hangen en valt hij niet mooi terug stationair.


Hoe kan je weten dat je mengsel goed staat?

Eerst rijdt je een stukje rond, dan haal je je bougie uit je cilinderkop (verbrand je vingers niet want de bougie kan aardig warm zijn!!!) en kijk je naar de kleur van je bougie:

Bij een goed afgestelde carburateur ziet de bougie koffiebruin. Bij een te rijk mengsel ziet je bougie er zwart en smerig uit. Bij een te arm mengsel ziet je bougie wit.

Gasnaald
De gasnaald zorgt ervoor dat je mengsel goed begeleid word. En regelt hoever de sproeier open staat op verschillende standen van de gas schuif. De naald op een van de middelste standen staan. Eigenlijk is de naald andere afstelling van je sproeier. Hiermee kan je dus de sproeier fijn mee afregelen, en verander je de karakterestiek van je motor een beetje. De naald is voor het goed oppakken van het gas. De naald dient afgesteld te worden naar hij het beste op het gas reageert. Hoe hoger de naald des te meer brandstof en er komt dan ook eerder brandstof met de lucht mee.

Luchtschroef
Deze zit niet op alle carburateurs . De luchtschroef is de ultieme fijne afstelling van de lucht. En zo dus ook van de carburateur.

Hoe af te stellen : Je draait de schroef helemaal dicht en hierna 1,5 slag open, dit is de basis afstelling. Je kunt echter net zolang draaien tot de motor het felst op het gas reageert, maar nog niet blijft hangen in de toeren. (teveel lucht)

Bij te weinig lucht reageert de motor langzaam op het gas en valt te snel terug in de toeren. (loopt bijna niet meer stationair)

De stationair schroef
Heel makkelijk eigenlijk deze schroef regelt hoever de gas schuif open staat als je het gas loslaat. Zorg dat dat motor stationair ongeveer 1500 tot 2000 toeren draait. Te hoog is niet goed, maar te langzaam is helemaal niet goed voor je krukas en je lagers. De motor krijgt dan iedere keer een slag omdat deze niet goed op snelheid is. Stel de motor stationair af op het toerental wat jij het beste vind klinken. En waar de motor het beste vanuit het stationair toerental kan reageren.

De stationair sproeier
Deze sproeiers vinden we meestal op grotere carburateurs. Deze sproeiers doseren alleen de brandstof verneveling tot de 4000 toeren ongeveer daarna zal bijna alleen de hoofdsproeier het overnemen. Bij een 18 en 20 mm word een stationair sproeier gebruikt van 35. Als de brommer niet goed wil lopen en reageren dient met de zelfde handelingen te verichten als de hoofd sproeier om er zo achter te komen wat de juiste maat is.

Wij zijn nu aangekomen bij het laatste onderdeel van deze afstelling.

De luchtfilter
Deze dient bij het afstellen helemaal schoon en dicht te zijn. Het beste voor een normale motor is een standaart luchtfilter. Een open filter (Power filter) is pas aan te raden bij hele snelle motoren. Vanaf een PK of 9 hebben deze filters pas echt nut. Ze zorgen voor meer lucht maar ook voor meer slijtage.

Het is verstandig om voor het afstellen de carburateur uit elkaar te halen. controleer de :

-Sproeier
-Zitting
-Vlotter (als deze dicht is mag hij geen benzine lekken en ook moet deze recht staan.)
-Blaas alle gaatjes goed door en als er een verstopt zit kan men heel handig gebruik maken een staaldraadje (van een staal borstel).
-Controleer ook ofdat er nergens valse lucht word aangezogen.
-Controleer ofdat de gasschuif/gasnaald niet versleten is.
Dit doe je dmv de gas schuif heen en weer te bewegen (dit moet minimaal zijn). De naald dient mooi recht een glad te zijn. Raadzaam is om de gasschuif en naald( houder) in een set te vervangen.

Het goed afstellen , betekent ook het goed luisteren naar je motor, en weten hoe een carburateur werkt, en moet reageren bij iedere stand van de gasschuif.

Sproeier afstellen
De sproeier afstellen is vrij makkelijk dit gaan we doen met de hand van de kleur van de bougie:

1. Ga een stuk volgas rijden (zorg ervoor dat de motor goed warm is, dus echt een paar kilometer rijden!)
2. Zet nu je scooter uit (op moment dat je nog volgas rijdt)
3. Haal gelijk je bougie eruit, maar PAS OP, hij kan heet zijn!
4. Kijk naar de bougiekop (of bougieschroefdraad), nu kun je de volgende kleuren zien:

– zwart: je sproeier is te groot, neem dus een kleinere
– koffiebruin: je sproeier is precies goed
– grijs: je sproeier is te klein, neem een grotere

bougie afstelling
Blijft ondanks het veranderen van je sproeier de kleur het zelfde, dan is er iets mis met de afstelling van de carburateur (stationairsschroef/luchtschroef). Als je pas bij sproeier 100 een bruine kleur krijgt terwijl je alleen een andere uitlaat hebt, dan krijgt ie veel te veel lucht, oorzaak kan zijn dat je prop uit je luchtfilter is gehaald.